Barnehagens pedagogiske grunnsyn

Borgen barnehage har et pedagogisk grunnsyn som bygger på humanistisk psykologi, dialektisk relasjonsteori og involveringspedagogikk. Dette innebærer en anerkjennende holdning der en gir alle rett til sin opplevelse.

Involveringspedagogikk er en vekstpedagogikk som forutsetter viten om det sunne, selvrealiserende mennesket. En tro på at alle mennesker er:

Unike, kreative, sosiale, tenker selvstendig, handler fritt og ansvarlig for sine handlinger.

I involveringspedagogikken er ansvarlighet et av hovedprinsippene, det innebærer evnen til å tilfredsstille sine behov uten at det skjer på bekostning av andre. Ansvarlighet er ikke medfødt, det må læres. Læring i ansvarlighet må ta utgangspunkt i noe som den andre kan ta ansvaret for, oppgaven skal ikke være for stor.

I Borgen barnehage er vi opptatt av at de ansatte er aktivt deltakende voksne og legger til rette etter barnas ønsker og behov. Forutsetninger for denne arbeidsmåten:

- Aktivt lyttende voksne.

- Respekt for enkeltindividet.

- Ta barnas signaler i leken.

- Enkeltindividets rett til forståelse av virkeligheten, og voksne som retter seg etter barnets forståelse.

- Følge barnet i dets opplevelse.