Samefolkets uke

Samefolkets uke har vært en suksess og ga mersmak både for barn og voksne. Denne uka har vi kost oss masse både inne og ute.

I løpet av samefolkets uke har vi vært igjennom utrolig mye på kort tid. Vi har hatt samlinger hvor vi har hatt fokus på å bli kjent med samefolket, blant annet det å se på hvordan flagget deres ser ut og se hvor i Norge de bor. I tillegg har vi faktisk lært oss litt samisk språk.

Noen har også vært med på å lage Bidos som er tradisjonell festmat for samene. Den inneholder grønnsaker, poteter og reinsdyrkjøtt. Barna har vært med å kuttet opp grønnsaker og poteter som skal være i gryta. Samtidig har vi laget lefse og samisk brød som tilbehør. Vi fikk også smake på hvalgryte, så det har vært mange spennende og nye smaker i løpet av uka.

Det har også vært flere aktiviteter på hele huset, både det å kaste lasso, lage det samiske flagget, tove reinsdyr med mer. Dette har vært en spennende, lærerik og morsom uke både for store og små.