Drama og musikktema for barnehageåret 2015/16

Nå er vi i gang med drama og musikkstunder etter sommeren. Tema for året er norsk folkemusikk og tradisjonelle barnesanger, livet i "gamle" dager, folkeeventyr og overtro.

Vi har lyst til å få frem igjen de gode gamle barnesangene som ligger i vår kulturarv.

Vi har startet opp med å synge Kjerringa med staven, Per Spelmann, Telebondemann, Guten og sauen, Byssan lull, Gjendines bånlåt.

Vi synger barnesanger som er med bevegelser og noen som vi kan danse ringdans til, som eks: Guten og sauen, Bringebærslåtten, Epler og pærer og Du halling.

Vi vil etterhvert formidle eventyr og historier fra gamle dager.

Hvilke eventyr som vil bli formidlet er ikke bestemt enda.

I forhold til fortellinger om gamle dager vil vi  formidle hvordan hverdagen var: hvordan vasket de klær, hvordan laget de smør, hva lekte de med. Og få erfare ulikt verktøy som vaskebrett og karder.

Det vil også bli formidlet historier om hva dem trodde på: fjøsnissen, nøkken, troll, hulder o.l

Det vil være tilrettelagte drama og musikkstunder i forhold til barnas alder.

1 åringene får oppleve stunder med sanger og regler og så vil en stor bamsebjørn som heter Bjarne være på samlingene med dem. Han er en stor bjørn men litt engstelig av seg og bruker smokk og har en kosekanin.

2 åringene får oppleve sangstunder samt også noen små fortellinger /eventyr som ikke er for lange og som har ikke har for mange figurer og lang handling. Det vil også bli brukt jembetromme så barna kan danse.

3-5 åringen får oppleve eventyr/historier med lengre handling og flere figurer. Vi vil ha samlinger med ringdans og sang. Kanskje kommer det noen personer på besøk også fra eventyrene eller sangene som blir sunget.

Hvis dere vil vite hvilke dager det er drama og musikkstunder og for hvilke barnegrupper så står det  i ukeplan på nettsiden. Vi gjør oppmerksom på at det kan skje endringer på innholdet i dagene.

De fleste sangene som er nevnt i denne artikkelen ligger på nettsiden under sanger.