Bruk av Ipad i barnehagen

Vi jobber med å bli kjent med Ipad og de mange mulighetene Ipaden har som vi kan nyttiggjøre oss i barnehagen. Vi ønsker at både de voksne og barna skal bli kjent med Ipad, og lære å bruke den til andre ting enn ferdige spill.

Nå er Martine (3.klassestudent) her, og hun skal hjelpe 2-åringene med å lage en billedserie av Prøysensangen, " Til by`n å kjøpe gryn".

Dette er en sang som vi har sunget og dramatisert ved hjelp av figurer i høst, og nå skal vi se om vi kan bruke Ipad til å lage en billedserie som vi kan bruke til å illustrere sangen. Kanskje kan vi sette til lyd etterhvert også? Vi får se, her finnes det mange muligheter.

Nå har barna fått prøve å ta bilder med Ipaden, de har sett på bildene, og de forstår hvordan de skal ta bilder. Så har de voksne tilrettelagt en bakgrunn og tatt fram figurene som vi bruker for å illustrere sangen. Barna er med, setter opp figurene slik teksten sier, og tar bilder for å illustrere teksten. Når vi har tatt alle bildene, kan vi se om vi kan synge sangen, samtidig som vi viser bildene.

Ipad er et digitalt verktøy som er fint å bruke for de minste barna. Det er naturlig for barna å bruke touchskjerm, de drar og slipper helt automatisk og blir fort kjent med verktøyet.

Dette prosjektet går ut på å utvide forståelsen for hvordan Ipad kan brukes i mange spennende sammenhenger, og bli et arbeidsverktøy, ikke bare spill og sysselsetting gjennom ferdigproduserte apper som blir lastet ned.