Matpakker

Vi ser at matpakkene har endret seg i det siste. De har blitt store og fulle av alle typer spennende innhold. Dette er i og for seg bra, men byr på en del utfordringer for oss i barnehagen.

Vi har valgt å ha matpakkemåltid midt på dagen fordi det sakl være et måltid som vi kan avvikle på en enkel måte. De fleste måltidene midt på dagen spises i naturen, enten i skogen eller ute i barnehagen. Når vi går på tur, tar de voksne med store sekker med matpakker og drikke til barna. I det siste har det vært svært vanskelig å få til, da flere av barna har så store matesker at vi har trengt mange sekker.

Ute i skogen har vi ikke kniver, gafler eller skjeer tilgjengelige, og det kan være vanskelig å få vasket barna skikkelig etter måltidet. Det er derfor fint hvis barna har med mat som kan spises uten skje, kniv og gaffel, og mat som ikke er flytende. (Det kan være vanskelig å balansere suppe og yoghurt på fanget ute i skogen.)

Vi synes det er veldig bra at dere et opptatte av at barna skal få sunn og variert kost!

Vi kjøper så mye vi kan av økologisk mat, baker grovt brød selv, og serverer mye frukt og grønnsaker i hverdagen.

Håper dere har forståelse for dette, og hjelper oss så vi kan få vært mye ute i naturen sammen med barna!