Når bør barn slutte med bleie?

Mange foreldre har som mål at barna skal slutte med bleie i løpet av sommerferien. En hører av andre at dette er en fin tid å slutte fordi barna har lite klær på seg, og det er lettere å følge opp når en har ferie.

Dette kan føre til at mange foreldre føler et press i forhold til barna sine. De jobber hardt med saken, og utgangspunktet er kanskje en tanke om at hvis barnet ikke slutter med bleie nå, så er det et helt år til neste sommer og neste mulighet!

Slik er det heldigvis ikke! Det viktigste er nok at barnet selv er klar for å slutte med bleie. De fleste barn vil selv kunne si fra at de vil slutte med bleie, og når initiativet kommer fra barnet selv, går prosessen ofte veldig greit.

Hvis initiativet derimot kommer fra de voksne som prøver å motivere barnet, blir det ofte litt med problematisk. Det kan gå bra en lang periode, og særlig så lenge vi som voksne følger tett opp.

Barn som bruker bleie, er vandt til at tiss og bæsj kommer uten at de behøver å ta noe hensyn til det. Etterhvert lærer barnet seg til å kjenne at det kommer, og det får mer kontroll over det som skjer. De blir mer bevisste at det faktisk kommer noe i bleia.

Barna behøver ennå ikke å ta noe hensyn til om det kommer noe eller ikke, for bleia er jo der og tar i mot.  Når barnet skal slutte med bleie, binder det opp veldig mye oppmerksomhet mot at det faktisk må være veldig oppmerksom på at "nå skjer det noe som betyr at jeg er nødt til å sette meg på do øyeblikkelig".Barnet må bruke mye av konsentrasjonen sin på dette for å lykkes.

I en travel barnehagehverdag er det mange, i denne sammenheng, forstyrrende elementer. Barnet er i denne perioden i ferd med å lære seg lekens sosiale spilleregler. Det å få være med å leke krever full konsentrasjon da leken har klare regler, og barna går opp i ulike roller i leken med hele seg.

Det er da det skjer! De glemmer fort å tenke på hva som skjer der bleia ikke er lenger! Oj, plutselig står de der, forundret over at det er vått i buksa, eller huff, det kom visst en bæsj. De kan virke både forundret og litt lei seg. De vil jo så gjerne leve opp til de voksnes forventninger, men kanskje glemte de seg fordi de var opptatt med ting som var viktigere for dem akkurat der og da.Barna blir ofte lei seg. De vil jo gjerne mestre og de skjønner at de voksne har forventninger til dem.

Hva mener vi med å fortelle dette da?

Vi tenker at de fleste barn sier fra selv når de er klare for å slutte med bleier. Hvis dere som foreldre synes dette går litt for tregt, så kan dere gjerne prøve litt hjemme. Da har dere mulighet til å følge tett opp, og barnet har ofte mulighet til å ha litt mer fokus på å "huske å gå på do".

Hvis dere er i tvil, så snakk gjerne med oss, men ikke fortvil, dagen da deres barn slutter med bleier kommer, det er vi sikre på!