Involveringspedagogikk er en vekstpedagogikk som forutsetter viten om det sunne, selvrealiserende mennesket. En tro på at alle mennesker er:
Unike, kreative, sosiale, tenker selvstendig, handler fritt og ansvarlig for sine handlinger.
I involveringspedagogikken er ansvarlighet et av hovedprinsippene, det innebærer evnen til å tilfredsstille sine behov uten at det skjer på bekostning av andre. Ansvarlighet er ikke medfødt, det må læres. Læring i ansvarlighet må ta utgangspunkt i noe som den andre kan ta ansvaret for, oppgaven skal ikke være for stor.
I Borgen barnehage er vi opptatt av at de ansatte er aktivt deltakende voksne og legger til rette etter barnas ønsker og behov. Forutsetninger for denne arbeidsmåten:
- Aktivt lyttende voksne.
- Respekt for enkeltindividet.
- Ta barnas signaler i leken.
- Enkeltindividets rett til forståelse av virkeligheten, og voksne som retter seg etter barnets forståelse.
- Følge barnet i dets opplevelse.